Ja, det er rigtig, mandag var vi ude at sejle med HMCS ST. JOHN'S (billedet viser et af søsterskibene). Skibet er et "multi-role patrole frigate". HMCS ST. JOHN'S har været "udstationeret" i golfen og et af søsterskibene patruljerer den canadiske kyst og kontrollerer, at de forskellige skibe faktisk er dem de giver sig ud for at være, nogle gange er en boarding nødvendig. Oftest er det nok at sende helikopteren ud og ta et kik.
Anne Katrine står her på bag på skibet (beklager den manglende sø-jargong, specielt tiltænkt dig Kasper og dig far, beklager...) på selve heli-pad'en, det er der hvor helikopteren lander. Bag ved Anne Katrine ses hangaren, hvor man kan proppe helikopteren ind. Der anvendes typisk en Sea Hawk helikopter.
Skibet vi sejlede med var 15 år gammelt og uoficielt det hurtigste af sin type i NATO. Det kan sejle 30,8 nautisk knop på en time, hvilket svarer til ca. 60 km/t. Der er en stor dieselmotor der kan få skibet til at cruise på ca 17-18 knop, men ved at bruge de to gas-turbine motorer (magen til dem der sidder i store passagerfly), kan fragatten altså nå op på 30,8 knop. Og vi var så heldige at opleve den fulde acceleration, fra godt 8 til 30,8 knop, og det gik stærkt. Skibet er bygget på en speciel måde med henblik på manøvredygtighed, så det reagerer nærmest som en speed-båd. Man giver fuld gas og vupti, så har man nået max hastighed. Ikke noget med at langsomt opbygge hastighed... Det var vildt. Vi oplevede også hvordan man standser sådan en ting. fra 30,8 knop fremad til 8 knop baglæns - skibet standser på noget nær sin egen længde.
Dreje, det kan det også. Det har en venderadius på kun 600 fod, det prøvede vi skam også, billederne her viser en hældning på godt 30 grader. Så skal man altså stå godt fast skal jeg ellers hilse at sige!
Specielt det første billedet viser virkeligt hældningen! Vildt.
Skibets besætning består af ca. 25 officerer og godt 200 i det øvrige mandskab. Det var et pænt stort skiw.
Nå, men hvorfor var vi i det hele taget på denne tur?
Jo, altså, The Gregg Centre på historie, som bekendt er specialiseret i krigs historie, var blevet inviteret med på denne der blev afholdt som en såkaldt familiedag på skibet, og da Marc Milner, leder af The Gregg Centre, er personen indenfor Canadas maritime historie, er det ingen overraskelse at han blev inviteret med. Derfor kom vi med.
Søndag kl. 1600 samledes vi ved historisk institut på UNB hvorefter vi i lejede biler satte kursen mod Halifax, hvor Canadas flåde hører til. Halifax er en storby på 700.00 indbyggere og ligger i Nova Scotia provinsen. Undervejs på den fire timer lange kørtur stoppede vi på "The Schnitzel Haus" og fik serveret schnitlzer an mas. Mums. Ved nitiden ankom vi til Halifax og vi indlogerede os på Holiday Inn, det var lidt skægt, for vi har ikke "gæstet" kæden siden vi arbejde for dem i London i 2001, men vi kontrollerede, at de i det mindste havde deres specielle udvalg af 4 slags forskellige puder pr. person:
Om aftenen hang vi ud på et af værelserne imens vi nød en kølig canadisk øl og så lidt Amerikansk fodbold.
Mandag morgen kl 0815 satte vi kursen mod havnen. Her kom steg vi ombord på det gode skib HMCS ST. JOHN'S kl og efter at vi var blevet budt velkommen og vores gruppe havde fået tildelt vores helt egen officer (som skulle tage sig af os mens vi var på søen), lagde vi fra kl 1000. Vel ude af havnen blev der foretaget ovenstående manøvrer, som altså lige skal siges, va intet mindre end imponerende. Frokost, som sædvandlig, lækre hot-dogs og hamburgere, på ægte Nord Amerikansk (og dermed også Canadisk) manner. Og så sluttede flyvevåbnet sig til og lavede nogle "red-folk-op-af-vandet-manøvrer":
Tidligere på dagen havde vi også smidt en dukke over bord for at se hvordan skibet reagerer på "man-over-board" situationen. Det tar igennemsnit 6 min fra en person er faldet i vandet til de er oppe på dæk igen.
Efter frokost blev vi vist rundt på skibet inden vi lagde til kaj ca kl 1500.
Vi havde fået at vide, at vi skulle bringe vores vinterjakker, men det var bare ikke nødvendigt, da vi havde super godt vejr, helt oppe omkring et par og tyve grader (i fredericton havde de 25 grader!). I dag er det dog blæsende og regnfuldt.
Efter vi var kommet godt fra borde kørte vi hjem igen, godt trætte, og lidt røde i ansigterne efter alt den sol.
Det var en super spændende tur, og vi skulle kun selv betale for maden vi satte til livs på selve turen frem og tilbage, resten dækkede The Gregg Centre, det er flot syntes jeg, og specielt flot fordi jeg jo ikke er historiestuderende!
Til weekenden har vi ikke de store planer. Lørdag skal vi ned og se Fredericton Museum sammen med Amber (det var hende som kom og lavede canadisk morgenmad til os sidste søndag) og om aftenen skal vi ud og spise med nogle af de svenske udveklsingsstuderende. Det skal nok blive hyggeligt. Søndag skal derimod bruges på biblioteket - og det er jo også spændende på sin sin vis.
Links for de interesserede:
HMCS ST. JOHN'S: http://www.navy.forces.gc.ca/stjohns/
The Gregg Centre: http://www.unbf.ca/arts/MSS/
3 kommentarer:
Til interesserede kan jeg så fortælle at "bag på skibet" hedder agter og at en knob svarer til 1,852 km/t. Så 30,6 knob = 57,0416 km/t.
Hej Kasper
Tak for lidt uddybende søjargong og uddybende og meget præcise beregninger.
David
RETTELSE
Angående frokost, så mener jeg naturligvis Nord Amerikans, ikke blot Amerikansk. Det siger de selv hele tiden, altså Canadierne, altså Nord Amerikansk.
Det var det.
David
Send en kommentar